Knäckebröd med rosmarin

 

30 st
Recept hämtat från Coop hemsida.

 

25 g jäst
2,5 dl vatten
2 tsk torkad rosmarin
2 tsk salt
1 tsk flytande honung
0,5 dl vetekli
2 dl rågmjöl
3 dl dinkelsikt
1,5 dl vetemjöl

 

Garnering:
3 dl solrosfrön
1 msk torkad rosmarin

 

Rör ut jästen med ljummet vatten (37°) i en bunke eller köksmaskin. Stöt rosmarin i en mortel. Tillsätt rosmarin, salt, honung, vetekli och mjöl. Arbeta degen tills den är smidig, ca 4 min för hand eller 2 min med maskin. Jäs under bakduk ca 15 min.

 

Dela degen i ca 30 bitar och kavla ut till tunna runda kakor med kavel eller kruskavel. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper. Om man inte använder kruskavel behöver kakorna naggas med gaffel eller brödnagg. Pensla kakorna med kallt vatten och strö över solrosfrön och rosmarin.

 

Grädda 5-7 min. Låt bröden svalna på galler utan bakduk. Förvara dem i burk med lock.

 

Tips: Har man inte alla mjölsorter så gjorde jag så här efter det att jag läst en kommentar på samma recept. Denna person hade använt sig av 3 dl vetemjöl, 3 dl rågmjöl och 1 dl linkross. Sedan gjorde jag brödet precis som vanligt. Jag strödde på havssalt & sesamfrön efter det att jag penslat brödet med kallt vatten. Funkar alldeles utmärkt.
För att få brödet torrare lät jag det stå i 100 grader varm ugn i ca 60 min. Sedan när de svalnat bröt jag dem i mindre bitar och lät dem stå framme över natten.


Kommentarer
Postat av: Hittarecept

Vilka goda recept du har! Har du hört om sajten Hittarecept.se?:)

Om du är intresserad av att få mera trafik till din blogg så rekommenderar jag att du registrerar dig på Hittarecept.se! Just nu indexerar vi över 300 000 recept och via oss kan bloggarna på vår matbloggstoppen få t.o.m. 10 000+ besökare per vecka!
Du registrerar dig enkelt här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Mvh
Ann-Sofi

2012-10-08 @ 13:57:12
URL: http://www.hittarecept.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0